Thoughts!

många tankar, så lite tid. Vart ska jag börja? Bak och fram och ut och in... Shit, ok J ta dig i kragen och bara skriv. På senaste tiden har jag känt att min blogg är skit. Alltså riktigt dålig, och så kollar jag runt på Lizas blogg och på Es blogg och ser så många underbara bilder, mycket text och tankar, och många mode-musik grejor. Jag vill också! Jag har inte den tiden. Skola, jobbar 20 timmar i veckan, tränar nästan varje dag och sen är det läxor som gäller. Fan, jag har inte alls den tiden att klicka runt och hitta alla fina, underbara modebilder. Det känns så trist eftersom det är det stora intresset, men det finns inte tid. Usch!

Och sen är ja trött på att vara fattig student. Jag vill också kunna köpa hem nya skor var och varannan vecka, gå ut och impulsshoppa lite då och då. Men nope. inget sånt alls. Det är klart att det inte finns många som kan det, eller som prioriterar annorlund, men just idag skulle jag inte ha något emot att ha lite mer pengar. 

Och all kroppsfixering! Hjälp, jag bli så matt! Om ni bara förstod hur mycket energi och kraft som går åt varje dag till att hata sin kropp, vilja vara någon annan en stund och bara inte trivas som man är. Klart att jag har bra dagar också, men när det kommer till just det här så finns det inga bra dagar. Inte när det gäller detta.

Men oj, vilket inlägg! Det var inte alls meningen att det skulle bli så här djupt och seriöst. Men det var vad som låg längst fram och behövde komma ut, så here it is! Men för att pigga upp mig själv lite tittar jag på bilderna från helgen i Boston och längtar tillbaka.

XoXo




Mumins hus












Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vilka vackra bilder från Boston, men jag saknar Mumin på bild, för oss som inte haft förmånen att träffa henne, skulle det vara roligt att få se henne.

Ja du Josse, kroppsfixerade är vi nog allihopa lite till mans.Det är väl inte helt fel, för oftas betyder det att man lever hälsosamt och sköter om sig,men det får inte gå över styr.

Man måste våga säga till sig själv att man tycker man är okej, eller mer än okej.Man ska ju leva tillsammans med sig själv hela livet.

Kom ihåg du är i början av ditt vuxenliv , ta vara på tiden du har just nu och njut, säg till dig själv jag är duktigt, snäll, vacker( eller annat som är passa, dock inget negativt) och jag tycker om mig själv...Stå framför spegeln och säg det några gånger varje dag.

Jag tror nämligen att vi alla innerst inne tycker om oss själva och att vi som sagt rent av ibland tycker att vi ser hyfsat bra ut och är ganska bra människor.

Det var inte meningen att verka ytlig, men varför har vi så svårt för att erkänna att vi faktiskt tycker om oss själva.

Visst......vissa dagar är svarta, men de får inte ta över och bli för många.

Kram till dig från

Kerstin

2009-01-23 @ 13:52:42
Postat av: Kerstin

Det jag ville ha sagt i mitt förra inlägg, kroppsfixeringen går inte över med stigande ålder, ialla fall inte ännu. Varför tror du jag hoppar av i Spånga eller Barkarby på väghem från jobbet och har som mål att gå 14000 steg om dan. Jo...rätt var det är så är det vår och då ska man skala av vinterkläderna och släppa ut kroppen.

Kram igen

2009-01-23 @ 13:58:14
Postat av: Mulliga favvo farbror´n

Tjing!



Först av allt måste jag kommentera "Kärrans" kommentarer!!

Det är helt sant att kroppsfixering inte är något åldersrelaterat, inte bara i alla fall!! Jag vet att jag inte vuxit ifrån det ännu och kanske aldrig vill!?

Kerstin skriver vidare att kroppsfixering ofta betyder att man lever hälsosamt och sköter om sig...

Nja, jag är nog en av dem som kan säga att detta inte stämmer, för tränar man ungefär en gång i månaden, förutom promenader med hunden osv. och ändå är kroppsfixerad, har fixering nog inte så mycket med levernet att göra!? Visst är det många som tränar vansinnigt mycket och står framför spegeln var och varannan minut, men långt ifrån alla skulle jag nog tro? Själv försöker jag att INTE se mig själv i spegeln, då kan man ju åtminstone TRO att man fortfarande (om man nu gjort det någon gång!?)ser bra ut och fortfarande har en kropp som en tjugoåring, dvs. om det nu är det man eftersträvar!!???

Jag tycker om mig själv, vistt gör jag det, ibland, men sedan råkar man titta i spegeln och inse fakta...

Det är efter dessa spegel-sejourer man förstår varför folk (både tjejer och killar!) visslar efter en!!! Det är ju för att man är sååå himla attraktiv och åtrovärd, som lärare alltså, vad trodde ni!!???



Nä, skämt åsido visst har man dagar då man inte tycker allt för illa om sig själv och dessa dagar ska man försöka glänsa likt ett spegelblankt hav en tidigt sommarmorgon och dela med sig av den styrka man just då känner inombords, för rent krasst vi har fötts in en denna värld med de förutsättningar vi har, förutom ytligheter som silikon och klädnypa i nacken, och det är bara att "gilla leget" och lära sig att tycka om sig själv och den kropp man en gång blivit honorerad med!! Tänk så mycket elände och sjukdomar som finns och hur många som föds in i ett liv av någon form av handikapp mm. Helt ärligt El Diva, du är en snygg, välsvarvad (får man skriva så!!??) och intelligent ung dam i dina bästa år och som Kerstin skriver, inte lärt dig att uppskatta det du har att erbjuda!!!

GÖR DET, för det är du värd jag lovar!!!



Beträffande bloggandet kan jag bara säga att även jag har haft det lite si så där med både tid och fantasi-knas den senaste tiden, men jag känner att det börjar skjuda lite inombords och det var inte meningen att Kerstin skulle få fan för det, även om jag vet att hon kan ta det och samtidigt vet att jag inte menar något ont med det jag skriver!!??



Sen har du ju två föräldrar som bryr sig väldans mycket om dig och för att inte prata om Peter och din övriga, STORA släkt, vi bryr oss mängder om dig och jag grämer mig fortfarande att du aldrig fick den där massagen i julas, även om farsgubben är minst lika bra...

Nu ska jag städa, dvs. från det ena roliga till det andra roli... Ja ja!!?

Kram på dig och till alla andra också för den delen!

2009-01-23 @ 14:42:39
Postat av: El Diva!

Jag blir så glad när ni uppmuntrar mig och får mig att ta mitt förnuft till fånga. Jag vet såklart att kroppsfixering och allt som tillhör mycket kommer från insidan och dig själv, och jag försöker verkigen att vara positiv och snäll mot mig själv. Jag tycker väldigt mycket om mig själv och är stolt över den jag är och det jag gör. Sen hjälper det ju väldigt mycket att som sagt ha en sån underbar familj och stor släkt som står bakom och stöttar i vått och torrt! Det betyder oerhört mycket. Och ni har ju såklart rätt. Dåliga dagar kommer alltid att finnas där men det är pushen att ta sig upp och vara snäll mot sig själv som är hela grejen. Det ska jag jobba på. Fast först blir det en runda till gymmet!

Tack igen min underbara moster. Jag är så stolt och imponerad att du håller uppe 14000 steg om dagen löftet. Kämpa på!

Tack till min väldigt smala farbror. När jag såg dig i julas tyckte jag faktikst att du såg väldigt mager ut, kanske som ett resultat av eran hektiska livsstil. Så, inte behöver du vara orolig det minsta!

Kram och kärlek till er!

2009-01-23 @ 14:54:34
URL: http://diamante.blogg.se/
Postat av: El Diva!

Och just det moster. Jag skulle gärna ta en bild på Mumin om jag bara fick :) hon är lite envis och kamera skygg!

2009-01-23 @ 14:55:41
URL: http://diamante.blogg.se/
Postat av: Liza

Folk verkar bli lite irriterade på mig när jag säger sånt här. Men enligt mig mår man bättre när man slutar tänka och få panik för att man ätit något "onyttigt" eller inte tränat exakt 4 ggr i veckan. Det skapar ju bara ångest och det är det värsta som finns. Så länge man äter minst 3 gånger om dagen och går en stund varje dag så kan man nog vara lugn. Sen om man tycker att gymmet osv är sjukt kul är ju det bara ett plus.

Man ska liksom bara göra det som känns bäst. Säger jag och sitter i skrivandes stund och trycker i mig godis :)

Jag vet att jag flummar men det är mig grej..



Älskar.

2009-01-23 @ 16:44:50
URL: http://entvatankar.blogg.se/
Postat av: Liza

ps. Angående shoppingen så ska du nog inte kolla in på Emilys blogg hon är värst haha. Jag tror hon är som pojken med guld byxorna eller vad filmen hette.



Idag berättade en tjej i min klass att i Japan är märkes kläder och väskor en jätte stor grej och nästan alla jobbar sten hårt och bor i "skolådor" för att ha råd med märkes grejer. Sen fanns det tydligen dem som prostituerade sig för att ha råd med svin dyra väskor osv. Kan det vara en ide?

haha neee förlåt så får man kanske inte skämta.. men nu gjorde jag det ändå.. Så jag hoppas ni fattade att jag var ironisk.. :P



Trevlig helg people

2009-01-23 @ 16:49:55
URL: http://entvatankar.blogg.se/
Postat av: Mamma

Hej, skickar en hälsning från Italien och Cavalese.

Här är det nästa lika mycket snö som i Boston. Vi är här med 28 st. andra som alla ska åka Italienska vasaloppet - Marcialonga. Det långa loppet är 7 mil och det korta loppet som jag ska åka är 4,5 mil.

I dag har vi teståkt lite så att alla får träna lite på högre höjd :-)

Kram från mamma och Peter.



Ps Jag håller med Josse, vilken tur hon har som har så många kloka personer i sin omgivning som kan ge henne ett stötande ord på väg.

2009-01-23 @ 16:59:52
Postat av: favvo farbror´n

Ursäkta mig, men shit vilka kloka ord det kommer från Liza, hon måste brås på sin far!!!??

Tänk om gemene man/kvinna inte bara tänkte så utan agerade därefter, så mycket pengar som skulle sparas!!!? Jag vet att ni tänker i andra banor och vistt är det så att det kanske inte skulle vara lika roligt, men är det verkligen så viktigt att fullkommligt ösa pengar på utseende, kläder och kosmetika, jag bara stilla undrar!!?? Som kille (läs gubbe!!) försökte man i unga år se bakom den där "masken" för att se om man trodde att det skulle vara lika roligt att vakna upp bredvid tjejen man gått och lagt sig med!!?? Kanske skulle man få sig en smärre chock då man såg den "riktiga människan" bakom all smink!!??

Neeehh!! Jag gillar utrycket " what you see is what you get!"



Bye the way, tror du (Liza) att det där med prostitution skulle kunna funka även om man är lite kantstött, skulle nämligen behöva en ny driver i golfbagen!!??



Mamma Mia!!! Vasaloppet på Italienska!!?? Jag tar för givet att Peter är förståndig nog att enbart stötta dig på plats och med drycker och dyligt och INTE ge sig in i sådana jobbiga och svettiga företeelser som att motionera!!?? Eller har jag misstagit mig på honom!!?? Om så är fallet blir jag grymt besviken!! På mig alltså och att jag kunde ha sååå fel... Skämt åsido, hade jag gärna träffat er under vår Stockholmsvistelse, men som det var så kan man säga att det räckte med de möten som blev...

Hälsa Peter att jag hoppas att både han och du (Mamma Mia!) tar er så smärtfritt som möjligt från A till B!!!



En sista grej!!!

El Diva, du kanske tror eller försöker intala dig själv att du tycker om dig själv, MEN med tanke på det du skriver, så har du en bit kvar!!! Ta detta rätt och från en som är gammal i gamet och varit med en stund...

Sen kan jag låta meddela att jag höll andan hela tiden då jag var i Stockholm, egentligen är min kropp allt annat än... Ja, vi kanske inte ska gå in på detaljer om min kropp här och nu...

Puss och kram från mulliga gubben!!

2009-01-23 @ 18:45:28
Postat av: El Diva!

Farbror: du kanske har rätt. Jag är inte riktigt där än, men tro mig att jag jobbar på det. Jag vill gärna tycka om mig själv och uppskatta mig själv för den jag är. Jag har i alla fall kommit en bit på vägen och kan vara stolt över det jag presterar i skolan. baby steg får det bli. Men som moster nämner, om man står framför spegeln och säger positiva saker till sig själv så kanske man tror på det en vacker dag.



Hahaha prostitution, nja det vette sjutton. Men vi kan spara det som en "last way out" :) Annars håller jag med att man verkligen får panik och ångest ju mer man tänker på allt med kroppen dess fixering. Kanske lika bra att sluta jaga kalorier och kilon och börja njuta. Shit va svårt men absolut värt ett försök. Tack



Tack till er alla som piggar upp när jag känner mig låg. Det är i dessa stunder jag (mer än någonsin) uppskattar och värnar om min underbara familj/släkt. Hoppas också att ni läser varandras kloka ord! Tack!

2009-01-23 @ 19:10:34
URL: http://diamante.blogg.se/
Postat av: mormor

Ja, du Josse det här var mycket kloka ord även en gammal människa som jag kan behöva dessa.

Eftersom jag är äldst, vill jag säga dig att kroppsfixering går nog aldrig riktigt över. Vad man däremot har lärt sig med åren är att strunta i vågen, springa förbi alla speglar så gott man kan (det enda man inte får glömma är att duscha, borsta tänderna ev kamma sig).

Ja du, nu försökte jag vara rolig, men vad gör man inte för att hjälpa en fattig student kolla får du se.

Många kramar M

2009-01-23 @ 19:42:11
Postat av: din enda faster

Nu måste även jag komma med ett innlägg:

Josse du är inte den enda som inte tycker om dig själv där har vi nog alla varit lite var till mans men med tanke på vad du gör, tränar t.ex och du far och flänger lite här och där.

Du kan ju inte göra så mycket mer eller hur.

Jag tycker att även om du är en fattig student så kan du se det så här:

Hur många vågar ta steget och åka över till USA eller någon annanstans och plugga och leva själv det är inte så många och om du tänker på det så kan du tänka att du har växt en hel del den senaste tiden.

Ditt självförtroende måste ju ha blivit mycket bättre sedan du tog steget och flyttade det är ju en stor grej som du gjort eller hur.

Jag tycker att du ser bra ut och din kropp är det defenetivt inget fel på sen att du inte kan köpa kläder och sånt det kommer i andra hand. Du kommer att kunna göra det sen.

Gå ut och gå och ta ett djupt andetag och tänk att lilla jag är här i den stora staden alldeles själv och jag klarar det med stora bokstäver JAG KLARAR DETTA.

kram från din enda faster

2009-01-24 @ 14:46:44

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0