Taking care of business!

Hade min första dag på vårat Academic Support Center idag. Min allra första dag som officiell tutor. Huh? Inte illa va? Och det kändes faktiskt bra. Var riktigt nervös innan och kände att jag med största säkerhet skulle få en black out eller drabbas av akut minnesförlust. Men jag lyckades faktiskt att undivka både blackouter och minnesförluster och tror att jag gjorde ett godkännt jobb. Det kändes i alla fall bra, och jag känner mig relativt redo inför imorgon och kommande kniviga situationer.

Macroeconomics provet gick förövrigt också ganska bra. Har ju inte fått tillbaka det ännu men jag går såklart på känslan. Gjorde mitt bästa och det är allt jag kan göra. Det brukar lixom vara så jag tänker om saker. Så länge du gör det du kan så kan du ju inte göra mer. Logiskt, enkelt och korrekt!

Lite word of wisdom så här på kvällskvisten. A har precis åkt hem, P är ute och super och själv sitter jag uppkrupen i sängen och längtar efter att få läsa min bok. Känner dock att ögonlocken redan är tunga och att jag inte kommer att hinna många sidor innan jag somnar. 

Annars har veckan varit ganska stressig, och prognosen ser ut att hålla i sig. Men det är bara att bita i det sura äpplet, organisera, strukturerar och sen agera. Nothing more, nothing less. Och med det säger jag god natt och sänder er kärlek! 


Kommentarer
Postat av: Göran

Tjenare!

Som lärare måste man vara förberedd på det oförberedda och således får man aldrig tro att man kan allt och är förberedd på dagens lektioner, dvs. mer än det man bör vara förberedd på så som t.ex den text eleverna ska jobba med eller så...

Jag har varit med om (allt för många gånger!!) att man haft i princip hela lektionen klar, både på pappret och i huvudet och man kommer in i klassrummet och något händer eller har hänt på rasten som gör att man måste ta tag i det... Vad som helst kan hända och man måste vara så flexibel att man kan ändra om allt på en tiondels sekund, DET är att vara förberedd!!

Jag är övertygad om att du klarar det bra!!

Lite fjärilar i magen är sällan fel!!?

Jag missade poängen i "word of wisdom"!!?? Var det att du känner dig själv så pass väl att du känner dig säker på att du inte orkar läsa så många sidor eller vad!!??

Ja, det sura ja, har vi nog allt fått bita i då och då, välkommen till vuxenvärlden min vän!!!

Tänk om man bara hade möjlighet att göra roliga och avkopplande saker...

Ha det bäst!!

Favvo farbror´n!

2008-10-17 @ 11:51:13
Postat av: mormor

Josse, du skall veta att all den visdom, klokhet och självinsikt som du med dina texter ger uttryck för hjälper i allafall mig din gamla mormor att tänka till och reflektera en extra gång. Nu kan man säga att du är "klok som en uggla" Du ger "mig" i allafall förstunden den styrka jag behöver för att fortsätta mitt Vuxenliv (såsom Göran uttryckte sig).

Många kramar från din nattuggla till

Mormor (var rädd om dig)

2008-10-17 @ 22:52:49
Postat av: Rickard S

Tjena tårtan, har precis fått tillstånd av katta att om jag säljer men technics 1210 (discjockey skivspelare) å min nuvarande lur så kan jag köpa min så efterlängtande IPHONE, chefen den jäveln gick å köpte en å satte framför näsan på mig å jag var såld på en gång. Har oxå kollat runt en del på forum å så och det är så att man kan köpa en från usa men jag tror inte på den där grejen med att "jailbreaka". Man kan köpa en lur i Italien för dom säljer även utan abonemang å då e det bara å köra:)



Sitter febrilt å letar på blocket alt. övertalar katta på å överta min C902. Men det går så in i H..vete trögt.



SUCK



Dessa I landsproblem



Puss å kram, hoppas vi ses vid jul, så vi kan KRAMAS allihop.

kan man skicka bilder på julia via din hotmail adress?

2008-10-17 @ 23:14:21
Postat av: Göran

I-landsproblem var ordet!!!

Favvo farbror´n!

2008-10-17 @ 23:45:30
Postat av: Mumin

...just another quickie......but at some point in one of your blogs you had mentioned the system your school has of having more advanced kids help those in need of some extra help, and you thought it would be really good if bought to the Swedish school systems...

...I am sure it already excists, but mainly in the private sector, as that is where you find it over here, already from 4-5 year olds, where classes are mixed, and the older ones 7-8 are expected to help and even tutor the younger ones...

but as the ages increase it seems to stop, almost in all instances, as then it becomes a burden on the older children, when they indeed need all their time to just handle their own class load...and they do not get paid, which in your case makes the biggest difference, as I am sure you soon would tire of it ,if you had to provide this help for free, and would get very short tempered in no time...

...so once more it's a matter of economics..macro or micro, does't matter, still pure economics...and what governs the whole world as we just have found out, at least those that did not realize it before...no man is an island....

2008-10-18 @ 00:15:30
Postat av: El Diva!

Göran: Visst måste man det, och det visste jag nog innerst inne. Det var nog bara nervositeten på första dagen. Idag kändes det och gick mycket bättre. Du har alldelles rätt när du säger att flexibilitet för oväntade händelser är att vara förberedd, jag tror dock att jag kommer att bli besparad på sådanna incidenter.

Haha det är okej att missa, men mitt word of wisom var att så länge man gör sitt bästa så kan man inte göra så mycket mer. Hajjar du?



Mormor: Tack mormor, va härligt att du säger det. Kul att någon inspireras av mina tankar och känslor. Lika många stora kramar från denna uggla, även om jag är mer av en morgonuggla :)



Rickard: Tjena! Oj det var snällt av henne, men är du säker på att du är redo att sälja den? Det är ett stort steg :) Hade dock lite problem att förstå vad du menade med allt om Iphonen.. vill du att jag ska köpa den åt dig eller ska du göra det i Italien? Jaaa, skicka jätte gärna bilder på henne till mig. Min mail är:

josephine2[email protected]

tack! Och visst ska vi ha stort kramkalas till jul!



Mumin: I'm sure we do as well, it's just not as common or spread out as over here. But I do agree with you that almost everything these days have something to do with economics. I know resourses are scarce because they are so limited. Why can't our wants be as limited? Why do we always want more?

Hug!

2008-10-18 @ 02:12:38
URL: http://diamante.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0