St. Patrick's day...



Happy St. Patrick's day till er alla. Vilken dag. Igar var dagen med stort D. St. Patrick's days paraden. Pust!
Den kvart som det normalt sätt tar för mig att gå till skolan, dubblades. Det är som om stan, över natten, har invaderats av tusen, miljoner pers. Och vilket polis pådrag sen. Allt för denna parads skull. (För att ge er en bild så har vi 17,000 poliser i Sverige, och det finns 33,000 bara i NY.)

Alla skulle ha på sig något grönt (som man annars aldrig kommer undan med) och alla skulle bli fulla innan noon. Dumt egentligen men ganska kul. Allt centrerades runt denna mäktiga parad som gick längst 5:e avenyn. Den började såklart på gatan precis utanför min skola, så vi fick visa skol- id:n bara för att komma någonstans, och fortsatte långt upp mot Harlem. Under hela morgon lektionen stördes vi av säckpipor, paradturmmor och jubel.

Laste i tidningen imorse att det var ca 2 miljoner pers som hade kommit hit bara for paradens skull. Men sen var det ju inte vilken parad som helst. Hela 150,000 musiker, poliser, brandman, sack-pips man och dansande barn utgjorde underhallningen. Da kanske ni forstar hur stort det var. Jag hade verkligen ingen aning om vilken big deal det var, men polletten foll ner nar jag begav mig till Central Park. Min dagliga rutin innefattar numera att springa i parken, men hur naiv far man bli? Jag kom inte fram en meter, om jag sa boxade mig fram. Jag satt fast i over en timme.

Efter mycket stankande och bokande gav jag tillslut upp och njot av paraden. Det var ju trots allt en underbar vardag. Aven om paraden i sig var maktig och valordnad, sa var det inte den som imponerad mest pa mig. Det var stamningen i folkmassan. Folk var glad, trevliga och exalterade. Jag stod bredvid en man, som dagen till ara hade tagit med sig en ihopfallbar stol, som nar paraden borjade tyna ut, reste sig upp och sa: "Jaha nehe, nu ar det bara tt borja ladda infor nasta ars parad." Han var fran Michigan.

Det jag vill ha sagt med detta ar att till nasta ar ska jag vara mer forberedd: festa som om det inte finns nagon morgondag, fira detta helgon och njuta av USA's stoltaste parad. Ta det har som en officiell inbjudan att fira den med mig. Tva tummar upp!

Nu vantar 2 final exams efter varandra. Tillbaka till vardagen. Jippi!

P.S trevlig resa till farsgubben och co.



Kommentarer
Postat av: Celina

ååhhh.... så synd att jag missade den! kom tillbaka till sverige i lördags.. skit! :)

2008-03-18 @ 14:41:29
URL: http://starbucks.blogg.se
Postat av: Göran

Det låter helhäftigt och nån gång ska man väl kunna ta sig i kragen och bege sig till landet bortom pölen!?
Vi får väl se när det blir?
Plugga på utav bara...
God lök!
Farbror G

2008-03-18 @ 15:11:54
Postat av: mys

oki, då slutar jag oroa mig för nu och fokuserar mig på jobbet ist:)

2008-03-18 @ 15:14:05

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0