I valet och kvalet!

Det amerikanska presidentvalet börjar sakta men säkert närma sig och vi överröses var dag med framsidor och artiklar om de olika kandidaterna. På Republikanernas sida har vi John McCain som, om jag inte misstar mig helt, faktiskt är klart som den republikanska kandidaten. Honom gillar vi inte. Vi gillar ingen av de republikanska senatorerna. Att välja mellan dem vore lika illa som att välja mellan pest eller kolera. (om jag ändå måste klämma från ett namn skulle det väl vara Mike Huckabee)

På motståndarsidan har vi ju såklart Hillary Clinton och Barack Obama. En vit kvinna mot en svart man. Vem av dem som än "vinner" kommer att gå till historieböckerna som den första av sitt slag (missförstå mig rätt). Här med offentliggör jag mitt stöd till Barack Obama. Vilket geni! Jag stödjer honom fullt ut och skulle rösta flera gånger om, om jag fick. Han är en brilliant talare med många, väldigt bra idéer. Som Mumin så klokt påpekade så kommer det att bli ett jävulskt jobb för nästa president attstäda upp efter Bush, men jag tror att Obama, om någon, kan göra det riktigt bra.
 
Många säger att det faktum att Obama har så lite erfarenhet av livet som politiker kan vara till hans nackdel, medan jag påstår det motsatta. Jag tror att det är precis vad det här landet behöver. Bush hade erfarenhet så det räckte och blev över då han blev Chef och det gjorde ju landet inget gott. Hillary Clinton har också för mycket Washington i blodet.  Om ni fråga mig så är hon inte trovärdig. Jag tror helt enkelt inte på henne när hon säger att hon vill ha ändrig, för mig finns det något annat under ytan. Och som Brian sa härom dagen; vem vill rösta på en kvinna som stannade kvar hos sin otrogne make bara för sin politiska karriärs skull? Och det har han ju en poäng i.

Som ni kanske har listat ut vid det här laget så lägger jag min (osynliga) röst på Mr. Obama och demokraterna. Självfallet ser jag hellre Clinton på posten än en republikan, men jag tror att Barack Obama skulle göra ett bättre jobb. Jag är långt ifrån färdig med mina undersökningar av alla kandidaterna. Det är fortfarande ganska långt tid tills valet, men jag vet vad jag tycker så här långt. Mitt nästa mission är att ta reda på vart alla står i invandrings/studenter/bo-i-usa--visum- frågor då detta berör mig i allra hösta grad. 

Nu > sängen!

Kommentarer
Postat av: Liza

Jag måste säga att vi har nog ganska bra koll här hemma du vet ju hur dt är dom matar allt sånt på tv och internet. Och i metro idag stod det om alla tre och jag håller med dig, Obama han verkar vettig, något jag tänkte på var att ingen av dem var emot deras vapen lagar, Hilary och Obama var för vissa restrektioner mot vapen innehav och en annan sak jag blev chockad över var att alla 3 är för dödsstraff.. vilket jag inte förstår. Men så är jag inte amerikan och uppväxt med sånt så det kanske är därför...eller??
Spännande.

Pusss

2008-03-04 @ 18:20:38
URL: http://entvatankar.blogg.se/
Postat av: Jessica

Själv bläddrar jag fort förbi alla sidor som handlar om det där och byter helst kanal när det kommer på tv. Fast av någon anledning har även jag Obama som favorit, utan några stödargument dock. ja han verkar rätt vettig, håller med dig josse, känns som om Clinton har några rävar bakom örat.

Det är mycket att tänka på, känns som en näst intill omöjlig uppgift att styra upp det där landet, tror helt enkelt, något som jag länge tänkt: It's too big!

2008-03-04 @ 19:13:03
Postat av: Jossan

jaa jag vet, jag börjar också nästan bli lite trött på politik, men det är ändå något i mig så lockas. jag tycker att det är så intressant.
landet är tooo f*cking big, jag håller verkligen med.
dödsstraff grejen hade jag ingen aning om och det gillar jag verkligen inte. ska kolla upp det mer...

2008-03-04 @ 21:56:27
URL: http://diamante.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0