Överlevnadstips!

Nu börjar jag bli lite trött på alla som hela tiden vill veta hur jag betalar för mig. Först och främst jobbade jag häcken av mig hela hösten (över 210 timmar per månad för den som räknar) så jag har lite pengar undanstoppat. För det andra gäller det göra smarta val. För er som känner mig vet att jag, om någon, är klok! speciellt när det kommer till pengar och levene. Klart att jag inte kan leva loppan när jag är fattig student men jag har mina knep:

>Om vi går ut på fin fin restaurant så blir det ingen förrätt, ingen efterrätt och för det mesta inget kaffe. Det gäller att prioritera.

> Åk taxi så lite som möjligt. Jag går när jag kan, även om fötterna säger nej. Gratis motionen är inräknad. Buss och tåg tar jag i nöd fall.

> På veckorna försöker jag att äta 2 gånger om dagen i stället för 3, och det funkar för mig.

> Om jag vill shoppa måste det vara antingen rea, second hand eller bara billigt. Inga heldagsturer på Bergdorf Goodman alltså. Sen är det jag som även har förfinat konsten med fönster shopping. Det kostar ju inget att titta och önska.

> Jag köper inga böcker. Jag har ett bibliotekskort och lånar det jag vill läsa.

> Jag har skaffat mig ett bonuskort på min mataffär. Om jag ändå måste handla där så kan jag lika gärna få något tillbaka.

Jag hoppas att ni tar detta till er och förstår vad det är jag vill säga. Det var inte er ensak från början men nu har jag delat med mig av mina tips. Dessa kan ju såklart tillämpas hemma också.

Idag ska jag fika med en vän (fika=en kopp te=$1,25=8kr=en kostnad jag kan leva med). Jag känner mig lite deppig över att mina rival-vänner har åkt hem. Men nu är det bara att ta nya tag, V kommer och hälsar på om lite drygt 2 veckor. Och jag är ledig idag. Det är President's day! Så, Happy President's day everyone!


Kommentarer
Postat av: Thomas

Bra kommentar älskling, jag och många med mig vet hur MKT du jobbade i höstas och HUR sparsam du är.

Det är inte allt för många dagar tills vi ses i Varma Florida :-))

Ha en bra dag
Puss & Kram
Pappa

2008-02-18 @ 16:28:12
Postat av: Mumin

..ouch..my knuckles still hurt,although don't know that I have questioned your levnads style, nor your currency situation, but I am guessing some people must have...typical Swedish by the way...over here, you can say anything you want about sex,violence,food even your neigbours and what not...but NEVER question or talk about their Money...totally taboo...and I for one am very impressed by,how much you do get about,and how much you do,you are really living and experiencing life...right on.. and I faithfully check out all the places you mention..one never knows when one needs to drop a little line like..oh yeah.. I know that place...just to sound important in front of some jack ass that thinks they are so smart...you know the type..right...only thing I should have said way back..always carry some cash for the cabs...also eons ago, when I lived in Paris, what a time I had..I got around, did and saw things and on almost nothing...only my shoes knew the cost of some of it...but my bod..oh la la showed a whole different side..if you catch my drift...and Rille...I never took you for a coward..hm...well finally Professor you managed to get it in...and what a surprise...beards,whiskers and ayebrows eh, but they are feisty and smart little dogs...but so far removed from Simon...a little like me who went from Grayhounds to Westies...and so life goes on...
as for Jakob,well done..and next time spela in musiken on a cd so that you have accompaniment...to sing a cappella ,and make it sound good,is VERY hard,unless you are a whole group,as I recall lilla My mentioned you do play some instrument..hey maybe Jossan's friend Brian can be of help here...what do you say J...can you accomodate Jacob for a brief visit this Spring...maybe we come down at the same time and we all sing and do NY together...well one can always dream right...but sincerely J you just keep on living your life, and writing and all's well with the world...
Much Love!
Mumin
oh, hey "mormor" why did you ask who I am by the way..and yes once in the beginning I thought you were MY, but soon realised I was barking up the wrong tree so to speak, but I do wish My would add her 5 cent to our reflections here...so once again I urge T or A or R or anybody to get her going...surely you must have that much time to spare...who's knuckles are hurting now...well it serves you right...haa..I heard that..

2008-02-18 @ 17:03:44
Postat av: Liza

Hjärtat jag tror absolut ingen menade något illa när dom frågade. Bara ren nyfikenhet..

Puss!

2008-02-18 @ 19:11:37
Postat av: Rickard

Det är bra att du biter ifrån. ha ha

Pengar är till för att spenderas. Sen e det bara å skaffa nya.

Sen är det ju så att du lever ju i party staden No:1 så skulle det fattas klinkanischer e du ju utbildad bartender. Å dom brukar får fett me cash (på dom rätta inne ställena dvs:) )

Kör så det ryker

2008-02-18 @ 20:04:51
Postat av: Marianne & Kjell

Vilket underbart bemötande på den s.k. "svenska a...dsj..an" Jossan. Grattis och fortsätt roa dej vid sidan av studierna. "You only live twice". Så till älskade Mumin: Synd att vi inte har California-resan ogjord! Skulle gärna göra den igen! Kramar

2008-02-18 @ 20:28:38
Postat av: Göran

Jossan, jag skickar Jakob på kurs hos dig innan han tar steget över "bad"vattnet! Han säger att han gärna vill plugga "over there" när han blir något äldre och jag tror att han, om någon kommer att göra det!?
To Mumin! Jakob wanted to sing acapella, but maybe that wasn´t the right program to take part in? I think he´ll try to enter some other competition, that is for singers and younger people only!?
Isn´t strange, when I wrote more than four sentences, J was on my back! Now Mumin wrote a novel and nothing bad came from J!? I hope you know J´m just kidding about a lot of things such as you not being nice to me!
J your friends from Rival!? What does that meen?
Love you all!

2008-02-20 @ 11:13:29

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0