Take a NAP!

Jag vet att många av er inte läser min Unique blogg så jag ska ta det här från början.
För några dagar sedan ramlade jag på en annons om ett företag här i New York som heter Yelo. Det är ett företag som fokuserar på sömn och avslappning. De har special designade ´zero gravity´ stolar i space- bås som gör att man somnar snabbt och effektivt och sedan får en riktig power nap i 20-40 min. Efter power nappen är det sagt att man ska känna sig riktigt utvilad och pigg. Väldigt bra business ide i en stressad stad som denna och en innovativ tanke om det funkar, något som jag blev väldigt intresserad av. Som Business-studerande och en person med från- och- till sömnsvårigheter kunde jag inte låta bli att göra lite research om Yelo.

Efter att ha kommit framtill att det lät väldigt intressant och spännande skrev jag om den på min Unique blogg och uppmanade New York bor att faktiskt kolla upp detta och testa det. Vilken annan stad i världen är så stressad och i mer behov av sömn än NYC? Kan bara tänka mig hur skönt det kan vara efter en slitig helg med många partyn eller en busy arbetsvecka. I alla fall så skrev jag som sagt om Yelo på bloggen och så var det inte mer med det... trodde jag. Dagen efter blev jag kontaktad av CEO:n (VD och grundaren) för Yelo som hade sett mitt blogginlägg och verkligen gillade det. Han ville tacka för de fina orden och därmed bjuda mig på en complimentary NAP. Väldigt vänligt va?

Idag var jag äntligen där och fick min efterlängtade NAP och låt mig berätta att det faktiskt var så härligt som jag trodde (läs hoppades) att det skulle vara. Riktigt schysst inredning, vänlig personal, cool produkter och underbar sömn. Trodde inte att jag skulle hinna somna på 30 min men det gjorde jag, och vilken power nap det blev sen. Pigg och utvilad väcktes jag upp och klev upp som ingeting. Det är lite deras motto. In-sov-ut. Gärna på lunchen eller innan ett viktigt möte. Skit bra!



Lobbyn x2





Special te med lugnande effekt!

   

Sprayology: Ett munspray som hjälper mot olika saker. Dessa två var till för att boosta tänkadet och göra dig smartare!



Ett Smiley kit innehållande dofter och produkter som ska få dig på bättre humör!



The Zero gravity chair!

Som ni ser så var det en himla häftig lokal med många roliga saker, och det bästa av allt: sömnen. Jag var utvilad efteråt och tror stenhårt på det här nu!

Puss och sov gott! 

Kommentarer
Postat av: Kerstin

Låter hur skönt som helst. Jag har föreslagit att vi på jobbet skulle ha det som på dagis, en liten madrass att ta fram vid behov. När Jakob var lite tyckte han synd om mig för att vi inte hade någon vila på jobbet.

Jag föreslog även att någon kunde läsa en lite berättelse/saga (chefen kanske), men det är ingen som har nappat ännu.

Kram K

2008-08-26 @ 12:37:46
Postat av: Peter

Power nap är perfekt, jag har lång erfarenhet och utbildning (kallas lumpen av malisen). Speciellt bra om man kan styra själv och bara sova en kvart vid behov. Mindre bra om det kommmer utan förvarning. Det händer någon gång då och då framförallt framför filmer som inte har någon röd tråd har jag upptäckt.

Skämt åsido så är det väl kanske en form av meditativt tillstånd som ger energi tillbaka. Jag har fördelen att kunna somna snabbt om jag vill och då funkar det. Bra när man kör långt och kan stanna till på en P-plats i 15 minuter och ladda.

När jag pluggade hade jag en viss förmåga att somna på föreläsningarna ibland. Så när jag läste i mina anteckningar efteråt kunde jag hitta en och annan pratbubbla med Zzzzzzzzzz i . Då hade någon vänlig bänkkamrat varit där och fyllt i lite.

Så kan det gå...

Lycka till med ditt power nappande. Sogni doro!

2008-08-26 @ 20:11:26
Postat av: Rickard S

Kul att dom ringde upp. Jag brukar faktiskt titta förbi unique men nu va det ett tag sen. (slap me silly)



ska genast titta. Åter igen så e jag väldigt avis på luren....Byta?

2008-08-26 @ 21:18:43
Postat av: Jossan

Kerstin: Haha jaa en nap på jobbet med chefen som stoppar om en, det vore inte helt fel. Typ sova middag. Det är nog därför någon smart uppfann siestan. Kram kram!



Peter: Ja, du om någon kan ju konsten att sova. Tänker framför allt på dina små power naps i soffan, framför tv:n :) Power naps kan verkligen funka, vilket jag fick uppleva och jag tror att fler skulle märka det om de gav det en chans, typ bilförare som du nämner.

Det var typ det roligaste jag har läst zzzz, kan nästan se det framför mig. Kram och ha det så bra i Italien!



Rickard: Åhh tack, ja visst är den fin, men byta? nää det vet jag inte.. kom hit så kan vi diskutera saker :) kram och hälsa familjen!

2008-08-26 @ 21:51:01
URL: http://diamante.blogg.se/
Postat av: Görang

Jag tycker att det låter toppen och ska genast fråga min chef (rektorn) om inte han kan ställa upp och läsa lite ur någon skolförordning eller varför inte Utbildningsförvaltningens verksamhetsberättelse!!?? Skulle garanterat somna efter två röda "trådar"!!

Vi har något som vi kallar för Livskunskap på schemat och i det ingår allt ifrån ART (Aggresiv Reduction Training) till avslappningsövningar och vi har vi flera tillfällen haft elever som somnat (djupt) vid avslappningsövningarna, Vid ett tillfälle lät vi en elev sova vidare efter att vi avslutat lektionen och gick ut och stängde dörren, fast vi stannade kvar utanför!! Han kom ut efter ett par minuter, med kudden kvar i hela ansiktet!! Han vaknade nog för att det blev för tyst, ungdommar tenderar ju att alltid, och då menar jag alltid, ha nått ljud på eller själva låta en hel del!! Vilket garv det blev (även eleven själv tyckte batt det var roligt, faktiskt!).

Annars har jag en storebror som inte är alldeles oäven när det gäller att somna snabbt...

Tror ni att en Power Nap-butik skulle funka i Stockholm!!??

Ha det brazzzzzzzzz...

2008-08-26 @ 22:55:06
Postat av: Jossan

Göran: Fråga rektorn. Det är alltid kul med en "skoj" rektor. Hälsa från mig vettja :)

Men det var välidgt positivt att höra att ni har ART, jag vet inte så mycker vad det är men kul att någon tar tag i sådant också. Det ska man också få lära sig i skolan. Hur är det? funkar det?



Haha det lät as kul, eller kanske inte för han som somnade men hoppas han i alla fall såg ironin i det hela.



tvivlar på om nap butiksiden skulle funka någon annanstans. NY är så speciellt och motaggligt för nya galna saker. Visst kanske det skulle funka och vara "inne" ett tag men jag tror inte behovet är lika stort där som här. Men vore kul om någon testade.



kram kram

2008-08-27 @ 04:02:27
URL: http://diamante.blogg.se/
Postat av: Mumin

...well well..here i am ,just home from a 24 hour work shift....and i don't think I will need any mouth spray,tee,smiley spray ,nor a private cubicle to fall asleep...I am already there...Zzzzz..as you can see...

...anyway, what I do not understand is, how come none of you Stockholmare recall the sleep cabins you had in Stockholm..oh eons ago....not fancy like the one El Diva experienced, but just little private cabins you could rent for a short..or longer power nap...so once again Sweden was first with this idea, only they did not make it glamourous and expensive enough...so it probably failed...or do they still have them...please please..somebody over there do some research OK...

..and now I am off to ..ZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZZ

2008-08-27 @ 14:46:42
Postat av: Görang

I really don´t know!!??

2008-08-27 @ 17:14:33

Kommentera inlägget här:

Du heter?:
Kom ihåg mig?

E-postadress (bara jag som ser den):


Har du en blogg?:


Vad vill du säga?:


Trackback
RSS 2.0